Щодо проведення основного етапу PISA-2022
З 5 квітня до 20 травня 2022 року Україна візьме участь в основному етапі міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022. Це визначено наказом Міністерства освіти і науки України.
Провідною галуззю циклу PISA-2022 буде математика, а додатковою інноваційною галуззю – креативне мислення. Для України цей цикл буде особливим ще й з огляду на те, що ми вперше проведемо масштабне порівняльне дослідження в комп’ютерному форматі.
До вибірки увійдуть ті заклади освіти, які вибере міжнародна агенція Westat. Ця установа гарантує, що вони будуть «маленькою моделлю» закладів освіти нашої держави. Результати дослідження презентуватимемо світовій спільноті в грудні 2023 року.
У квітні – травні цього року в 58 закладах освіти України було проведено пілотний етап міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022. Понад 2,5 тисячі учнів і студентів пройшли комп’ютерне тестування з читання, математики, природничих наук, креативного мислення, а також взяли участь в анкетуванні. Організатори дослідження отримали захопливі відгуки учасників оцінювання, які відзначили оригінальність і змістовність запропонованих завдань.
Нагадаємо, PISA – унікальний проект, що дає можливість оцінити компетентності 15-річних учнів/студентів, які закінчують навчання в основній школі, із читання, математики та природничо-наукових дисциплін. Ці компетентності прямо не пов’язані з оволодінням шкільною програмою, разом із тим рівень їх сформованості засвідчує здатність учнів/студентів успішно навчатися й бути конкурентноздатними в сучасному інноваційному суспільстві – генерувати нові ідеї, розвивати власну систему знань, застосовувати її для вирішення актуальних, особистісно й суспільно значущих проблем.
Команда PISA Ukraine продовжує підготовку до проведення основного етапу дослідження PISA-2022. Одним із таких доробків є перекладений рамковий документ з математики як провідної галузі Міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022. Оригінал документа розміщено за посиланням.
У цьому документі схарактеризовано розуміння математики та математичної грамотності в межах PISA; окреслено зміст категорії «математична грамотність», на оцінювання складників якого орієнтований тест PISA з математики; визначено посутні характеристики тестових матеріалів, що здатні забезпечити вимірювання рівнів сформованості математичної грамотності 15-річних підлітків та запропоновано зразки тестових завдань, характерні для комп’ютерного формату проведення PISA.
Ці матеріали, безперечно, будуть корисні вітчизняним освітянам. І не тільки тому, що вони допоможуть сформувати цілісне уявлення про розуміння математичної грамотності на сучасному етапі та її оцінювання в PISA, а передусім тому, що вони дають виразні орієнтири для нового, актуального для сьогодення навчання математики в школі – математики в житті й для життя.